MEERweten - week 36 - 2022

05-09-2022

WEEK 36  6 september t/m 12 september 2022

DAGOPENING

Ik ben…  
     
 

Als je jezelf voorstelt begin je vaak met de woorden: ‘Ik ben …’. Wellicht heb je dat in de afgelopen weken ook wel een aantal keer moeten doen in de (nieuwe) klas.

Daarna volgt er vaak een lijstje met jouw naam, jouw leeftijd of misschien een beschrijving van jouw hobby’s. Jezus pakt het anders aan. Hij stelt Zichzelf voor door Zichzelf te vergelijken met een aantal dingen, waardoor we Hem beter mogen leren kennen. Dit doen we door samen te lezen over welke ‘Ik ben’ uitspraken Jezus heeft gedaan in de Bijbel. We vragen Jezus Zichzelf voor te stellen deze week.

 
 

MAANDAG 5 SEPTEMBER

Ik ben het Brood dat eeuwig leven geeft

Johannes 6:30-35

DINSDAG 6 SEPTEMBER

Ik ben het Licht voor de wereld

Johannes 8:12

WOENSDAG 7 SEPTEMBER

Ik ben de Goede Herder

Johannes 10: 11-15

DONDERDAG 8 SEPTEMBER

Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven

Johannes 14:1-6

VRIJDAG 9 SEPTEMBER

Ik ben de Ware Wijnstok

Johannes 15:1-4

 

 

 

NIEUWS - SCHOOLBREED

ONTWIKKEL(MID)DAGEN DOCENTEN SCHOOLJAAR 2022/23  
     
  In de CAO VO is afgesproken dat in het takenpakket van docenten tijd vrijgespeeld wordt om in te zetten als ontwikkeltijd, zodat zij meer tijd kunnen besteden aan het verbeteren van de kwaliteit en de gewenste ontwikkeling van het onderwijs.

Op De Meerwaarde is, met instemming van de GMR, gekozen voor het vrijspelen van een aantal middagen middels een 40-minutenrooster. Op deze wijze komt er ontwikkeltijd vrij voor docenten. Naast de ontwikkelmiddagen zijn er drie ontwikkeldagen. Op deze dagen komen de leerlingen niet op school en staat er voor de betreffende vakken een goede opdracht in de ELO klaar, waarmee de leerlingen zelfstandig thuis aan de slag kunnen.

De eerst ontwikkeldag is gepland op: dinsdag 20 september a.s.

Binnenkort publiceren we in MEERweten het totaaloverzicht voor dit schooljaar.

 
 

Training Alinea Suite  
     
  Afgelopen week hebben de brugklasleerlingen met dyslexie en TOS een training gevolgd voor Alinea Suite. Dit programma biedt schrijf- en leeshulp, zodat deze leerlingen zelfredzaam kunnen omgaan met teksten. Leerdrempels worden op die manier weggenomen en leerlingen kunnen werken en presteren op hun cognitieve niveau. Aan het einde van de training hebben zij een certificaat ontvangen en kunnen zij (ook thuis!) volop aan de slag ermee.
De komende tijd krijgen al deze leerlingen ook een individueel gesprek met één van de dyslexiecoaches om hun onderwijsbehoeften hieromtrent goed in kaart te brengen.
Mochten er nog vragen zijn, laat dit dan vooral weten via dyslexie@demeerwaarde.nl 
 
 

MAATSCHAPPELIJKE STAGE  
     
  De leerlingen van 3GT gaan binnenkort starten met hun maatschappelijke stage (MAS). De MAS houdt in dat de leerlingen 16 uur vrijwilligerswerk gaan doen bij een non-profit organisatie. Hier hebben de leerlingen tot 1 december de tijd voor en deze stage doen ze in hun eigen tijd.

Door de MAS dragen de leerlingen een steentje bij aan de maatschappij en wordt hun horizon verbreed. Op dinsdag 23 augustus hebben de leerlingen uitleg gekregen over wat er van hen verwacht wordt.

Onderstaande data zijn belangrijk:

  • In de week van 5 september moet elke leerling een plek hebben voor de MAS. In deze week is op school de inschrijfles.

  • Uiterlijk 19 september moet elke leerling zijn of haar stagecontract ondertekend (door de leerling, ouder(s)/verzorger(s) en de stageverlener) ingeleverd hebben op school.

  • Uiterlijk 1 december moet elke leerling zijn of haar stageboekje ondertekend ingeleverd hebben op school. De stage moet dan dus afgerond zijn.

Helpt u uw kind herinneren aan deze data?

 
 

Het brandalarm gaat! Wat moet je dan doen?  
     
  We vinden het belangrijk dat in geval van calamiteiten iedereen weet wat hij/zij moet doen. Bij calamiteiten gaat het brand-/ ontruimingsalarm af. Wat moet je als leerling dan doen?

Van een leerling wordt verwacht dat hij/zij direct met de docent naar de aangegeven verzamelplaats gaat. Leermiddelen, jassen en tassen worden achtergelaten. De verzamelplaatsen zijn te herkennen aan het volgende bord:

Het is belangrijk dat leerlingen echt naar de verzamelplaats gaan. Als er groepen te dicht bij de ingang/ uitgang van het gebouw blijven staan, kan dat onveilig zijn en is het gebouw niet goed bereikbaar voor hulpdiensten.

Tijdens een ontruiming begeleiden docenten de leerlingen naar de verzamelplaatsen. Daarnaast lopen er BHV’ers rond, zij zijn te herkennen aan hun felgekleurde hesjes. Als zij instructies geven, wordt van de leerlingen verwacht dat zij deze opvolgen.

Soms hoeft niet het hele gebouw ontruimd te worden, maar alleen de afdeling of verdieping waar op dat moment het alarm afgaat. De overige afdelingen, waar het alarm niet afgaat, worden wel op de hoogte gebracht door middel van het omroepsysteem. Leerlingen kunnen in hun klas/op hun afdeling blijven zitten.

Mocht u over de ontruimingsprocedure vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met de onderwijsassistent van het team van uw kind.

 
 
 
 

NIEUWS - UIT DE TEAMS

Afdeling Groen goed uit de startblokken  
     
  Ook dit jaar hadden we weer een bomvolle introductieweek voor klas 3 en 4 van de afdeling Groen. Natuurlijk stond alles in het teken van kennismaking en het nieuwe schooljaar.

Hoogtepunten waren het bezoek aan de Floriade in Almere, kanovaren, sportoriëntatie en voor klas 4 de start met Skills Talent. Dit zijn teamvakwedstrijden voor VMBO-leerlingen uit heel Nederland. Tijdens deze start hebben we verschillende opdrachten gemaakt in 3 rondes van 90 minuten. De rondes bestonden uit keuken, het maken van een bloemstuk (zie foto), vlotten bouwen en opdrachten bij ons eigen natuurcentrum. Alles met de vraag: welke 4 leerlingen gaan onze afdeling vertegenwoordigen tijdens de regiowedstrijden later dit jaar?

Kortom, een mooie start van het nieuwe schooljaar.

 
 

Introductieweek Zorg en Welzijn 3  
     
  In deze week hebben ik en mijn klasgenoten allemaal leuke dingen gedaan. We begonnen op dinsdag 23 augustus met onze klas ontmoeten, jezelf voorstellen en we kregen meer informatie over aankomende week.

Woensdag begonnen we met 5 workshops, we kregen dingen te horen over de schoolregels, onze stage en je maakte een beetje kennis met de docenten. Het was erg gezellig. Donderdag hadden we sport en spel met 30 graden dat was even zweten, we hebben toen rodeorijden en zaklopen gedaan. We hadden 5 rondes met verschillende spellen van ongeveer 20 minuutjes en tussendoor hadden we een watergevecht met docenten (sorry meneer Wieske).

Vrijdag hadden we weer workshops, als eerste moesten we inloggen op ons schoolaccount; dat was saai. Als tweede moesten we een parcours afleggen en kregen we daarna lekker een ijsje. Als derde moesten we onze oortjes/map versieren met glittertjes en leuk plakband. Daarna konden we even genieten van ons weekend tot het weer maandag was. Op maandag hadden we de laatste paar workshops. We gingen lekkere sandwiches maken en er werd ons verteld hoe we “op reis” gaan op weg naar onze examens. Woensdag gingen we gezellig met de klas bowlen en daarna hebben we heerlijk een ijsje gegeten en toen zat helaas de introductieweek er alweer op.

Door Lynn Kemman 3kz2

 
 
 

 

Postadres
Postbus 223
3770 AE Barneveld


Bezoekadres
Rietberglaan 6
3771 RD Barneveld
 


Contact
T 0342 404 777
info@demeerwaarde.nl