MEERweten - week 41 - 2020

05-10-2020

WEEK 41 6 oktober t/m 12 oktober 2020

DAGOPENING

HELP DE ANDER!  
     
  De dagenopeningen van vorige week stonden in het teken van ‘Eenzaamheid’. Er zijn die week ook elke dag 3 tips gegeven over hoe je iets tegen eenzaamheid kunt doen.

Deze week willen we kijken wat de Bijbel zegt over de ander helpen tegen eenzaamheid en onveiligheid.

 
 

MAANDAG 5 OKTOBER

Help elkaar

Filippenzen 2:2-4

DINSDAG 6 OKTOBER

De ander helpen, hoe dan?

Galaten 6:10a

WOENSDAG 7 OKTOBER

Veiligheid

Psalm 91:4

DONDERDAG 8 OKTOBER

De barmhartige Samaritaan

Lucas 10:30-37

VRIJDAG 9 OKTOBER

BELANGRIJK

Mattheüs 22:36-39

 

 

NIEUWS - SCHOOLBREED

MONDKAPJES (UPDATE)  
     
  Vrijdag jl. kondigden we het besluit aan voor het dragen van een mondkapje. Dat we dat op korte termijn konden doen was mogelijk door de instemming van de GMR, de beschikbaarheid van wegwerp-mondkapjes en de verwachte snelle levering van de definitieve mondkapjes. Op maandag 5 oktober zijn “wegwerp”-mondkapjes uitgedeeld aan leerlingen en medewerkers, om deze de komende twee dagen te dragen.

Voor leerlingen/studenten en medewerkers gelden de volgende regels:

  • Leerlingen/studenten en medewerkers dragen in de school een mondkapje als ze zich door school bewegen;
  • Leerlingen/studenten mogen in het lokaal het mondkapje afdoen;
  • Leerlingen/studenten dragen een mondkapje bij leswisselingen en andere verplaatsingen, zoals toiletbezoek;
  • Medewerkers die de 1,5 meter afstand met leerlingen/studenten niet kunnen garanderen dragen een mondkapje/gezichtsbescherming;
  • Tijdens de pauzes is een mondkapje verplicht wanneer je binnen bent;
  • Bij onduidelijkheid beslist de teamleider;
  • De overige regels m.b.t. hygiëne en afstand blijven gelden.

Besloten is tot de volgende aanvulling(en):

  • Ouders en andere gasten die de school bezoeken dragen een mondkapje.
  • Leerlingen/studenten mogen in het lokaal het mondkapje afdoen; dit geldt voor alle lessituaties, ook op de lespleinen, in de praktijkruimtes en LO.

We hebben naar aanleiding van het dringend advies van kabinet, VO-Raad en LAKS bovenstaande regels uitgewerkt voor De Meerwaarde. We zullen deze uitwerking de komende tijd monitoren en evalueren.

Voor de medewerkers zijn bovenstaande regels opgenomen in het hygiëneprotocol en voor de leerlingen worden deze regels opgenomen in de Schoolregels.

 
 

WEL OF NIET NAAR SCHOOL?  
 

Op basis van de beslisboom van het RIVM hebben we de beslisboom aangepast.
Deze beslisboom geeft aan of een leerling op school mag komen of niet.

 
 

EEN SCHOOL OM TROTS OP TE ZIJN!  
     
  Een paar weken geleden was mijn afscheid als lid van de Raad van Toezicht. Die dag zat ik bij de kapper. De jongedame die mijn haar kleurde en kapte bleek een oud-leerling van De Meerwaarde te zijn. Ze was van haar klas de enige die naar De Meerwaarde ging. Kader had ze gedaan en ze had het er goed gehad.

Met die jongens op tractors of die naar het gala kwamen in overall op hun motorfiets had ze niets. Stijlvol is beter. Het gala mag trouwens wel in december, net als op het JFC. Maar prima school wat haar betreft. Ze moest uiteindelijk voor de kappersopleiding naar Amersfoort, die had ze liever ook bij De Meerwaarde gedaan, maar niet genoeg aanmeldingen. Ze had nog nooit van een Raad van Toezicht gehoord. Niet erg. We hadden een mooi gesprek over ‘onze’ school.

Want zo heb ik het altijd gevoeld en gedaan: vanuit eigen rol en betrokkenheid een bijdrage leveren aan de voortgang van het onderwijs. ‘Jij bent toch van De Meerwaarde?’ is mij vaak gevraagd. Jazeker! Met trots, overtuiging en veel plezier heb ik me ingezet.

Omdat het op De Meerwaarde altijd gaat om de leerling en de verbinding van het onderwijs met de omgeving van die leerling. Dit vanuit een Protestants-Christelijke identiteit, die enerzijds duidelijk en niet opgeefbaar is, terwijl het anderzijds een zoektocht blijft naar wat dat betekent in een onderwijssituatie in deze tijd.

De betrokkenheid en professionaliteit van zowel docenten als ondersteunend personeel is me daarbij opgevallen. Ik heb gezien en ervaren dat er gewerkt wordt vanuit het “Geloof in elk Talent”. Dat geldt voor leerlingen, maar zeker ook voor medewerkers. Die visie zorgt voor mooie resultaten, maar helpt bovendien om verder te komen in lastige of verdrietige situaties. Daarbij is open gesprek en samenwerking heel belangrijk. Want een toezichthouder kan zijn werk alleen maar goed doen in samenspraak met anderen. Binnen de Raad van Toezicht en daarbuiten. Op De Meerwaarde was dat zeker het geval.
Een paar voorbeelden wil ik graag noemen. Allereerst het contact en de dialoog met de bestuurder en het MT, waarin het waarmaken van de visie centraal stond. Daarnaast de samenwerking met de GMR, waarbij juist de inbreng van de leerlingen en de ouders/verzorgers bijzonder waardevol was. Ook de ‘Samen Broeden’ bijeenkomsten met relaties van de school gaven inspiratie.

Tot slot:
in het Schaffelaartheater werd elk jaar opnieuw bewezen: De Meerwaarde’s Got Talent!

De Meerwaarde zal altijd ‘mijn’ school blijven en ik wens en bid dat er nog veel leerlingen tot bloei mogen komen!

Carina Schaafsma

 
 

MEELEVEN  
     
  Afgelopen zondag is de vader van mevrouw Wynia na een periode van hoop en vrees overleden. Wij condoleren haar met dit verlies en wensen haar veel sterkte voor de komende tijd.  
 

TOESTEMMING GEBRUIK PERSOONSGEGEVENS  
     
  De Meerwaarde verwerkt persoonsgegevens om onderwijs te kunnen realiseren. Daarnaast gebruiken we ook persoonsgegevens die niet noodzakelijk zijn voor het onderwijs. Denk aan foto’s in de krant, PR-materiaal, e.d. Hiervoor vragen wij toestemming om die te mogen verwerken.

Daarvoor is onlangs de e-mail verstuurd, zodat ouder(s)/verzorger(s) en leerlingen ouder dan 16 jaar hun keuze kenbaar kunnen maken.

In de lijst met verwerkingen van persoonsgegevens, is bij het delen van de gegevens met de fotograaf een vergissing gemaakt. Daar stond ook vermeld dat de geboortedatum wordt doorgegeven. Maar dat is niet het geval; de fotograaf heeft die uiteraard niet nodig.

Dit is nu gecorrigeerd in de vragenlijst.

 
 

ZWEMMEN EN SCHAATSEN  
     
  Op vrijdag 27 november zouden we naar Deventer gaan om met de leerlingen van leerjaar 1 te gaan schaatsen en zwemmen.

Helaas hebben we de activiteit moeten annuleren vanwege het coronavirus. Volgend schooljaar hopen we de activiteit weer op te pakken.
De Sportsectie

 
 
 
 

NIEUWS - VAN DE EXAMENCOMMISSIE

AFNAME TOETSEN  
     
  De eerste schoolweken zitten erop. De eerste toetsen komen eraan. Omdat voor de bovenbouw elke toets een onderdeel van het Schoolexamen is, is het belangrijk dat er serieus wordt omgegaan met het maken van toetsen.

Mobiele telefoon en smartwatch zijn uiteraard niet toegestaan bij het maken van een toets.

 
 

HERKANSING  
     
  De leerlingen van leerjaar 3 hebben dit schooljaar recht om zes toetsen te herkansen. Dit moet een herkansbare toets zijn. Een leerling moet de eerste vijf herkansingen de betreffende toets opgeven binnen 15 dagen nadat het cijfer van deze toets is ingevoerd. De zesde herkansing mag de leerling een toets kiezen uit het hele afgelopen schooljaar.

Het voordeel van deze wijze van herkansen is dat de tijd tussen toets en herkansing relatief kort is en de stof nog niet helemaal is weggezakt. In de tijd tussen toets en herkansing kan de leerling uiteraard bijles van de docent vragen.

De leerlingen van leerjaar 4 hebben dit schooljaar ook recht om zes toetsen te herkansen. Dit moet een herkansbare toets zijn. De leerlingen mogen een toets kiezen ongeacht wanneer deze is afgenomen.

 
 

PROCES VERBAAL  
     
  In leerjaar 3 en 4 tellen alle PTA- toetsen mee voor het examen. Daarom is het belangrijk dat deze toetsen volgens de regels afgenomen worden. Mocht er onverhoopt tijdens een afname van een PTA-toets toch iets misgaan, dan kan de docent hiervan melding maken bij de examencommissie.

Dat kan in de vorm van een proces verbaal. Leerlingen kunnen ook contact opnemen met de examencommissie als er in hun ogen iets niet goed is gegaan tijdens een afname van een PTA- toets. In dat geval kan er een e-mail gestuurd worden naar: examencommissie@demeerwaarde.nl

De examencommissie zal bij het binnenkomen van een proces verbaal zowel de docent als de leerling horen. Als er inderdaad een onregelmatigheid wordt geconstateerd, kan er een maatregel worden opgelegd zoals het toekennen van het cijfer 1 aan de betreffende toets of het opnieuw laten maken van de toets.

 
 

EXAMENREGLEMENT  
     
  Het Examenreglement is een document waarin allerlei regels staan opgenomen die betrekking hebben op het Schoolexamen en het Centraal Examen van De Meerwaarde. Dit jaar is het Examenreglement op sommige punten gewijzigd. De GMR heeft dit document goedgekeurd en zodoende is het Examenreglement nu vastgesteld.

Het Examenreglement is te vinden op onze site en is ook schriftelijk te zien bij de receptie van onze school.

 
 
 
 

NIEUWS - VAN DE DECANEN

PSO  
     
  In week 38 heeft al in de nieuwsbrief gestaan dat PSO in klas 2 iets anders verloopt dan voorgaande jaren.
Leerlingen gaan tot de herfstvakantie nog naar de twee afdelingen waar ze vorig jaar, door het thuisonderwijs, niet geweest zijn.

Aanstaande vrijdag en begin volgende week ga ik de tweede klassen Basis, Kader en GT in, om leerlingen een keuze voor twee afdelingen op de computer in te laten vullen. Daarmee geven ze aan naar welke twee afdelingen ze na de herfstvakantie willen, om verder kennis te maken met deze afdelingen. Ze gaan naar beide afdelingen zo'n 10 weken. Ze kunnen dan goed onderzoeken of de praktijk in dat profiel bij hen past.

Ik hoop u in februari informatie te kunnen geven op school over de verschillende profielen die wij aanbieden. We weten nu nog niet of dat tegen die tijd kan, met veel ouders/verzorgers bij elkaar. Als het niet fysiek op school kan, zorgen we digitaal voor informatie. Houd u de nieuwsbrief daarvoor in de gaten.
Heeft u vragen?
Stel ze aan de mentor of e-mail de decaan decanaat@demeerwaarde.nl

Mevrouw M. Bakker, decaan

 
 
 
 

NIEUWS - UIT DE TEAMS

EEN INVALLES  
     
  Klas 1p1 kreeg vorige week donderdag een aantal andere docenten voor de klas. Ook de kookdocent mocht een uur theorie geven.

De les die we hebben gehad ging over gezond eten en wat daarbij komt kijken. Een handige hulpmiddel is de schijf van vijf. Daar zie je in één overzicht waar je elke maaltijd uit kunt kiezen. Daarna zijn we zelf aan de slag gegaan met de schijf van vijf. Uit diverse reclamefolders hebben we producten uitgeknipt die wij lekker vinden uit de schijf van vijf. We hebben ze in het goede vakje geplakt. Het resultaat ziet u hierboven.

 
 

MATERIALEN ONDERZOEKEN BIJ BEELDENDE VORMING  
     
  Met 2 Basis zijn we bij Beeldende Vorming materiaal aan het onderzoeken.

Zo ontdekken we wat we er allemaal mee kunnen doen. Aleyna uit 2b1 maakte met aquarel en pen in een paar minuten deze prachtige schets. Wat een talent!

 
 
 

 

Postadres
Postbus 223
3770 AE Barneveld


Bezoekadres
Rietberglaan 6
3771 RD Barneveld
 


Contact
T 0342 404 777
info@demeerwaarde.nl